Sorting by

×

Zágon Zsuzsa írása

Egyesületünk meghívót kapott, hogy vegyünk részt az EcoVeloTour nemzetközi Rákospatak-völgyi kerékpáros ökoturizmus fejlesztését célzó műhelytalálkozó sorozat első eseményére, melyet a Corvinus Egyetemen tartottak.

Levelük szerint az első műhelybeszélgetés célja „az EcoVeloTour projekt és a kerékpáros ökoturizmus témájának bemutatása, továbbá együttműködés indítása a projekt keretében a Rákos-patak völgyére elkészülő kerékpáros ökoturisztikai stratégiáról, amely az ún. ökoszisztéma szolgáltatások koncepcióján keresztül a természetvédelmi szempontokat is magába foglalja majd. A részvételi stratégiakészítés során be kívánják vonni az érintett feleket, így különösen számítanak ránk, ha érintettnek érezzük magunkat, és érdeklődünk a projekt iránt és be tudunk kapcsolódni a Rákos-patak völgyét célzó kerékpáros ökoturisztikai tervezés folyamatába..”

Mi érintettnek és érdeklődőnek érezvén magunkat, részt vettünk a műhelytalálkozón, és mivel a zuglói önkormányzat a koordinátor, feltételeztük, hogy a Rákospatak zuglói szakaszának tervezésére, vagy a tervezés alatt lévő tervek bemutatására, esetleg véleményezésére hívtak minket, közösségi tervezés jelleggel. Hát nem.

Pataki György docens felvezető előadásából kiderült, hogy ez egy másik hat ország együttműködésében zajló, három éves projekt, (2018. július 1 – 2021. május 31), összesen 2.117.177,58 EUR büdzséből.

A munkamegosztás szerint a zuglói önkormányzat vezeti a konzorciumot, a Boku bécsi egyetem a közlekedési szakembert adja, irányításával fenntartható kerékpáros mobilitási útmutatót készít – infrastruktúra kialakítására, a legapróbb részletig kidolgozva (pl. útjelzők), a Passau-i Egyetemé a marketingkutatás, ebbe kapcsolódnak bele a Corvinus Egyetem marketing kutatói a kerékpáros turizmus Duna régiós piacának elemzésével, a többiek turizmus ügynökségek, akik a saját régiójukra készítenek turizmus fejlesztési stratégiát. A román partner fogja össze az ökoturizmus fejlesztési stratégiát, a szerbek a mikro regionális turizmus fejlesztést.

Az output, a „végeredmény” a 6 országra vonatkozó konkrét ökoturizmus fejlesztési stratégia, a természetvédelmi szempontok figyelembevételével, valamint kisléptékű beruházások is több országban. A Zuglói Önkormányzat a Rákospatak zuglói szakaszán mintaprojektként okos kerékpáros pihenőhely beruházást tervez (bármit jelentsen is ez). Készül a későbbiekben egy E-learning tananyag és gondolkodnak egy app létrehozásán.

Hosszan elidőztünk az ökoszisztéma szolgáltatás fogalmának megértésénél, a lényege, hogy lefordítja a biológiai sokféleség értékét (a természeti rendszerek fenntartják és gazdagítják az emberi jól-létet) közgazdaságilag értelmezhető nyelvre, így az bekerülhet a politikai-gazdasági döntéshozatali rendszerbe. Például a lakókörnyezet minőség emelkedése emeli az ingatlan értékét.)

Láthattunk terepi példákat a Gödöllő határában eredő, 44 km hosszú Rákospatak természeti értékeiről,

Az előadók kihangsúlyozták, hogy jelen programnak nem célja ez EuroVelo Rákospatak menti útvonalának ötletelése, mert azt már valaki tervezi. Ez a program kizárólag az ökoturizmus fejlesztési stratégiával foglalkozik, és abból készülő 70 oldalas kézikönyvvel.

Vélemény, hozzászólás?